Onderhoud

Een woonboot ligt rondom vrij. Zon, wind en water hebben vrij spel. Dit vereist regelmatig onderhoud. Vooral de kant waar de zon de meeste invloed op heeft, vraagt extra aandacht.

Gemiddeld moet u een woonboot eens in de drie jaar geheel rondom schilderen. Bij een hardhouten opbouw is dit iets eenvoudiger. Ook komen er steeds meer woonboten die geheel of gedeeltelijk onderhoudsvrij zijn. De moderne dakbedekkingsmaterialen zijn van zeer goede kwaliteit en gaan tientallen jaren mee.

Pas op bij vorst

Afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden moet u een casco soms bij zeer strenge vorst ijsvrij houden. Hiervoor zijn diverse eenvoudige oplossingen voorhanden.

Veel mensen hechten vaak grote waarde aan de leeftijd van een woonboot. De ervaring van Kok Woonbotenmakelaar is dat de staat van onderhoud belangrijker is. Een goed onderhouden oude woonboot is vaak beter dan een slecht onderhouden jonge woonboot.

IJzeren casco: controleren en conserveren

Een ijzeren casco moet gemiddeld eens in de zes jaar uit het water voor controle en conservering. Het ongemak tijdens het hellingen valt over het algemeen erg mee. De boot wordt voor u versleept en u kunt de volledige inventaris gewoon aan boord laten. Over het algemeen kunt u tijdens het hellingen, met enige improvisatie, aan boord blijven wonen.

Inzicht in kosten

Bijzonderheden voorbehouden duurt een hellingbeurt 5 werkdagen. De hellingkosten zijn natuurlijk afhankelijk van een aantal factoren, maar liggen meestal tussen de € 3000,00 en € 3.500,00, exclusief slepen en reparatiekosten.

Cascogarantie:

IJzer

Vraag altijd om een hellingrapport voor de verzekering of een eventuele verkoop.
Als u bij ons een woonboot koopt dan zorgen wij ervoor dat de boot bij de overdracht op de helling wordt gekeurd voor rekening van de koper. De noodzakelijke reparatiekosten zijn voor rekening van de verkoper.

U bent dan zeker van het feit dat u een woonboot koopt met een goedgekeurd casco dat aan de eisen van een scheepsverzekeraar voldoet.

Beton

Een betonnen casco mag niet op de helling worden gekeurd. Het casco is hier niet op berekend en kan breken. Uiteraard kan een betonnen casco wel worden gecontroleerd door een erkend betonreparatiebedrijf (zie “Casco Onderhoud”). Eventuele noodzakelijke reparatiekosten zijn voor rekening van de verkoper.